تحقیق و مطالب علمی

جدیدترین تحقیق و مقالات علمی

۱۹۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

روش ها و گرایش های تفسیری جواهر التفسیر

تفسیر«زید بن علی( ع)» و «عبدالرحمان بن زید بن اسلم» از تفاسیر مهم قرن دوم و ازجمله «تفاسیر جامع» تلقی می‌شوند.
بررسی تطبیقی این تفاسیر با روش تحلیلی و توصیفی، نشان می‌دهد، علی رغم آن که مفسران مذکور در روش‌ها و رویکردهای تفسیری دارای اشتراکاتی هستند، اما در استفاده از روایات، دیدگاه‌های عقلی، نحوه ارجاع به آیات و اتخاذ اصول تفسیری هر یک شیوه‌ای خاص دارند.
به کارگیری روش تفسیری قرآن به قرآن از ویژگی‌های اختصاصی تفسیر عبدالرحمان بن زید است.
وی به تفسیر آیات الاحکام اهتمام ویژه‌ای داشته است.
از آنجا که او از فقهای مدینه بوده، به تفسیر آیات الاحکام اهتمام ویژه‌ای داشته است و گرایش فقهی، گرایش غالب تفسیر او به شمار می‌رود.
تحولات دو قرن اخیر و نهضت اصلاحی و بازگشت به قرآن، موجب طرح مقولات اجتماعی گوناگونی گردید و همین امر سبب شد که آن موضوعات به حوزه تفسیر نیز وارد شود.
در این مقاله، دیدگاه‌های تفسیری علامه طباطبایی با رویکرد گرایش اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و از موضوعات محورهای اجتماعی در تفسیر المیزان، مبانی تفسیر اجتماعی و نیز ویژگی‌های گرایش اجتماعی در این تفسیر بحث شده است.
از همان سده‏‌‌های اول، دو روش موضوعی و ترتیبی در تفسیر قرآن شکل گرفت.

جواهر التفسیر
در تفسیر موضوعی تنها به جنبه‌‌هایی از تفسیر، مانند فقه یا لغت پرداخته شد و رفته رفته تکامل یافت و امروزه، تفسیرهای موضوعی وسیعی که به موضوع‏‌‌های متنوع پرداخته‏‌اند پدید آمده است؛ مانند: تفسیر موضوعی قرآن مجید، نوشته آیت الله العظمی جوادی آملی، در ده مجلد؛ منشور جاوید، نوشته آیت الله العظمی سبحانی در چهارده مجلد؛ پیام قرآن، نوشته آیت الله العظمی مکارم شیرازی و همکاران، در ده مجلد و … .تفسیر ترتیبی نیز از همان ابتدا و در کنار تفسیر موضوعی به دو گونه شکل گرفت: تفسیر نقلی و تفسیر اجتهادی.
نمونه بارز آن تفسیر سوره حمد است.
این مقاله روش تفسیری امام خمینی( س) را بررسی و به این نتیجه می‌رسد که ایشان از روش تفسیر؛ قرآن به قرآن، روایی، عقلی، اشاری( باطنی )، علمی و اجتهادی بهره برده است و مثال‌های متعددی از این روش‌ها را ارایه می‌کند.
نویسنده، پس از بحث مبسوط در روش‌های فوق به این جمع بندی می‌رسد که امام خمینی( س) از روش تفسیر به رای پرهیز کرده و دیدگاه خاصی در این مورد ارایه می‌نمایند.

منبع : مقاله روش ها و گرایش های تفسیری جواهر التفسیر

موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق رهبری تحول آفرین

رهبری تحول­آفرین بیان­‌کننده فرایندی است که افراد را متحول می­کند و با ارزش­ها و خصیصه­های اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد.همچنین، همه ابعاد سبک­های رهبری تحول­آفرین با فرهنگ سازمانی ارتباط مثبت و معنا­دار دارد.
لازمه تغییر و تحولات مستمر سازمانی در محیط‏‌‌های پویا و در حال تغییر امروز، وجود رهبرانی بصیر، راهبردی یا به عبارت روشن تر، رهبران تحول آفرین است.
به دلیل توجه فزاینده به عامل رهبری در ایجاد تحولات سازمانی در سطح دنیا و نقش آن در یادگیری سازمانی، در این تحقیق سعی بر آن شده رابطه متقابل رهبری تحول آفرین و یادگیری سازمانی از طریق روش تحقیق همبستگی مورد بررسی قرار گیرد.
با این هدف ١۳۸ نفر از کارکنان ستادی شرکت سایپا به صورت تصادفی انتخاب شدند.
در این مقاله با رهبری تحول آفرین بیشتر آشنا می‌شوید.

رهبری تحول آفرین
رهبران تحول آفرین عموما پر‌انرژی، علاقه‌مند و مشتاق هستند.
این رهبران نه‌تنها در فرایند‌های کار درگیر می‌شوند، بلکه تمرکزشان روی این است که به دیگر افراد گروه کمک کنند تا آنها نیز در کارهایشان موفق باشند.
رهبری تحول آفرین به نوعی رهبری اطلاق می‌شود که در آن رهبران دارای موهبت الهی هستند و برای پیروان خود انگیزش معنوی و توجه ویژه فراهم و با نفوذ بر قلبشان آنها را هدایت می‌کنند.
رهبری تحول آفرین همچنین به دنبال برقراری یک رابطه بین علایق فردی و جمعی است تا به زیردستان اجازه کار کردن برای اهداف متعالی را بدهد.
یکی از عوامل مهمی که باعث ایجاد تحقیقات گسترده در زمینه رهبری شده است، جذابیت‏‌‌های ناشی از مفهوم رهبری تحول آفرین می‌باشد.
شاید این جذابیت ناشی از این مفهوم است که رهبران از طریق نفوذ در پیروان خود به اهداف مورد نظر دست می‌یابند و در این بین عواطف و احساسات او و پیروانش نقش تعیین کننده‌ای دارد، چرا که اهمیتی ندارد که رهبران شروع به انجام «چه» کار کنند یا ایجاد یک شیوه جدید یا تحریک تیم‏‌ها برای فعالیت، در هر حال موفقیت آنها وابسته به این است که «چطور» این کار را انجام دهند.
اگر در این وظیفه پایه‌ای یعنی «‌کنترل هیجانات در جهت صحیح» شکست بخورند هیچ یک از کارهایی که انجام داده‏‌اند نمی‌تواند به آن اندازه که باید و شاید موثر واقع شود.

منبع : مقاله رهبری تحول آفرین

موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق رهبری تحول گرا

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر رهبری تحول‌گرا بر تعالی سازمانی دانشگاه پیام نور با نقش واسطه‌ای توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی کارکنان، به روش توصیفی- همبستگی در یک نمونه ۳۶۲ نفری از کارکناندانشگاه‌های پیام نور استان همدان انجام شد.
نتایج پژوهش نشان داد که رهبری تحول‌گرا به‌طور معنی‌داری، تغییرات تعالی سازمانی، توانمندسازی ساختاری و توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان را تبیین می‌کند( ۰۰۰/۰=P ). همچنین، توانمندسازی ساختاری، به‌طور معنی‌داری تغییرات توانمندسازی روان‌شناختی و تعالی سازمانی و نیز توانمندسازی روان‌شناختی، بهطور معنی‌داری تغییرات تعالی سازمانی را تبیین می‌کنند( ۰۰۰/۰=P ). به‌علاوه، رهبری تحول‌گرابه‌طور غیرمستقیم، ازطریق توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی، باتعالی سازمانی ارتباطمعنی‌داردارد( ۰۰١/۰=P ). نتایج پژوهش حاضر حاکی از اثر مثبت و معنی‌دار رهبری تحول‌گرا بر تعالی سازمانی دانشگاه پیام نور با وساطت توانمندسازی ساختاری و روان‌شناختی کارکنان بود؛لذا به‌کارگیری سبکرهبری تحول‌گرا و اتخاذ شیوه‌های مدیریتی ویژه توانمندسازی کارکنان، برای تعالی و رشد دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
رهبری نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک سازمان از طریق تاثیر بر نگرش‏‌‌های مبتنی بر تغییر کارکنان ایفا می‌کند درواقعتغییر در سازمان، فرآیند تحول و دگرگونی است که در رفتارها، ساختارها، خط مشی‏‌ها یا بروندادهای برخی از واحدهای سازمانرخ می‌دهد.
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول گرا بر عملکرد سازمان بواسطه یادگیری و نوآوری سازمانی در شعببانکها و بیمه‏‌‌های استان گیلان می‌باشد.

رهبری تحول گرا
رهبران دارای مسیولیت هستند، پس نیازمند اخلاق می‌باشند.
در چنین شرایطی بهره گیری از سبک رهبری تحول گرا برای توسعه ظرفیت‏‌‌های انسانی و ارتقای درجه تعهد و رضایت شغلی کارکنان، مورد توجه بسیاری از سازمان‏‌‌های موفق و پیشتاز قرار گرفته است.
از این رو مطالعه حاضر به بررسی نقش میانجی رهبری تحول گرا، در ارتباط میان هوش اخلاقی مدیران و رضایت شغلی کارکنان پرداخته است.
برای گردآوری داده‏‌ها از پرسشنامه، و برای تحلیل داده ها، از تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
طبق تعریف او رهبری تحول‌گرا فرآیندی است که در آن رهبران و کسانی که از آنها پیروی می‌کنند به یکدیگر کمک می‌کنند تا به بیش‌ترین سطح روحیه و انگیزه دست یابند.
Bass) مفهوم رهبری تحول‌گرا را گسترش داد.
در کتاب او تحت عنوان «رهبری و عملکرد بیش از حد انتظار» آمده است که رهبری تحول‌گرا:

منبع : مقاله رهبری تحول گرا

موافقین ۰ مخالفین ۰

زندگی نامه و اندیشه شهید سیّد مرتضی آوینی

شهید آوینی خدمت سربازی خود را نیز در نیروی هوایی به پایان رساند و در سال ١۳۴۴ وارد دانشکده هنرهای زیبایی شد.
وی در دوران دانشجویی نسبت به مسایل روز و مسایل هنر پی‌گیر بود و البته بسیار تلاش میکرد که هر مسیله‌ای را در این ارتباط خودش دریافت کند.
به گفته بسیاری از هم دوره‌هایش ازجمله عطا‌‌اله امیدوار هنرمند برجسته کشورمان،آوینی دارای نبوغ ویژه‌ای در فلسفه ادبیات بود.
شهید آوینی به نقاشی و شعر نیز گرایش کم نظیری داشت و البته هم نقاشی می‌کرد و هم شعر می‌سرود.
شهید آوینی در سال ١۳۵۸ وارد جهاد سازندگی شد و پس از زمان کوتاهی به فیلمسازی روی آورد.
ساخت مستندروایت فتح از عملیات خیبر شروع شد و تا عملیات مرصاد ادامه داشت.

زندگی نامه آوینی
آوینی روش مستندسازی‌اش را که هدف آن ظاهر کردن واقعیت بود؛مستند اشراقی نام گذاشت.
موسسه فرهنگی روایت فتح اواخر سال ١۳۷۰ در پی تاکید مقام معظم رهبری برتداوم تولید مستندهای روایت فتح تاسیس شد.
در روایت فتح مجموعه شهری در آسمان را ساخت که در ارتباط با مقاومت مردم خرمشهر بود که آخرین فعالیت فیلمسازی شهید آوینی محسوب می‌شود.
شهید مرتضی آوینی روز جمعه بیستم فروردین ١۳۷۲ هنگامی که برای تولید مجموعه‌ای جدید از روایت فتح به فکه،‌منطقه‌ عملیاتی و الفجر مقدماتی به همراه گروه رفته بود،بر اثر انفجار مین به شهادت رسید.
هرچند که فیلم‌های روایت فتح تا آن زمان در میان مردم مشهور بود،اما تا آن زمان کسی نمی‌دانست که سازنده آنها کیست؛چراکه در روایت فتح و نه در هیچ کدام در فیلم‌هایی که او کارگردانی و تدوین کرده بود ،نام عوامل عنوان نمی‌شد و آوینی به تصمیم خود وفادار مانده بود.
شهید مرتضی آوینی تصمیم گرفته بود که دیگر چیزی که حدیث نفس باشد ننویسد و دیگر از خودش سخنی به بیان نیاورد .

منبع : مقاله زندگی نامه و اندیشه شهید سیّد مرتضی آوینی

موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق سازگاری

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش همدلی بر پرخاشگری و سازگاری دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد است.
روش پژوهش، نیمه تجربی است و در آن از دو گروه آزمایش و گواه با انجام پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد.
نمونه حاضر ۶۲ نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر یزد بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، انتخاب شدند و به‌طور تصادفی و برابر در دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند.
درنهایت مجددا پرسش‌نامه‌ها بوسیله هر دو گروه پاسخ داده شد( پس‌آزمون ). داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های همدلی آیزنبرگ و همکاران( ١۹۹١ )، پرسش‌نامه اختلال رفتاری کودکان راتر( ١۹۶۴) و پرسش‌نامه پرخاشگری باس و پری( ١۹۹۲ )، جمع‌آوری و با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
این متغیرها توانستند ۴۲ درصد از واریانس اضطراب تحصیلی را پیش‌بینی کنند.
نتایج حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای سازگاری اجتماعی، هوش هیجانی وراهبردهای انگیزشی کمک‌طلبی و خودکارآمدی در پیش‌بینی اضطراب تحصیلی دانشجویان بود.
جامعه‏ی مورد نظر شامل کلیه یدانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان کلاله در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ بوده است.
حجم نمونه مطابق با جدول مورگان( ١۹۷۲ )، ۲۹۸ نفر برآورد گردید.
که قبلا روایی آنمورد تایید اساتید و خبرگان قرار گرفته بود و پایایی آن به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ ۰/۹۲ بدست آمد که نشان دهنده اعتبار و پایایی پرسشنامه‏‌‌های مذکور بود.


سازگاریجهت تجزیه وتحلیل داده‏‌ها از آمار توصیفی و استنباطی ضریبهمبستگی پیر سون و رگرسیون استفاده شد و با کمک نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که بین سازگاری آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد و سازگاری آموزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلیدانش آموزان، نقش معنادار دارد و با حدود ۹% واریانس، پیشرفت تحصیلی براساس اختلال‏‌‌های رفتاری قابل پیش بینیاست.
سازگاری آموزشی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نقش معنادار دارد، اما سازگاری عاطفی و سازگاریآموزشی مسایل تندرستی و عادتها در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش معنادار ندارد.
بنابراین، می‌تواننتیجه گرفت، رفتار سازگارانه دانش آموزان می‌تواند به افزایش پیشرفت تحصیلی آنان، منجر شود.

منبع : مقاله سازگاری

موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق سرمایه فکری

امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه جایگزین سرمایه‏‌‌های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری‏‌‌های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و .
به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت‏‌‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است.
سرمایه‏‌‌های فکری به عنوان سرمایه واقعی و جزسرمایه‏‌‌های استراتژیک سازمان‏‌‌های عصرحاضرمطرح می‌باشند و همچنین یکی ازمقوله‏‌‌های جدیدی که درطی سالهای اخیر به آن توجه زیادی شده است و هرروزه این توجه بیشتر نیز میشود سرمایه فکری است درطی سالهای اخیر فکرواندیشه را نوعی سرمایه قلمداد می‌کنند زیرا به واسطه آن نیز می‌توان به تولید درامد و ثروت دست یافت سرمایه فکری برخلاف دارایی فیزیکی که فقط برای انجام یک کارخاص و دریک زمان خاص مورد استفاده قرار میگیرند قابلیت استفاده همزمان درچندکارمختلف را دارد ازنظر بروکینگ سرمایه فکری ترکیبی ازدارایی‏‌‌های نامشهود دارایی‏‌‌های انسانی و زیرساخت‌‌هایی است که شرکت را درانجام وظایفش توانمندمی سازد به اعتقاد بسیاری ازصاحبنظران سرمایه فکری دربرگیرنده سه شاخه سرمایه انسانی سرمایه رابطه‌ای و سرمایه سازمانی می‌باشد.

سرمایه فکری
اجزای سرمایه فکری به­ عنوان متغیرهای مستقل و عملکرد اقتصادی کارکنان به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده.
داده­های گردآوری شده از طریق ۲١۹ پرسشنامه با استفاده از نرم افزار­های spss و لیزرل تحلیل گردید و در نهایت روابط بین اجزای سرمایه فکری تایید و مشخص شد که سرمایه ساختاری و رابطه­ای به شکل مستقیم و سرمایه انسانی به شکل غیر­مستقیم از طریق سرمایه ساختاری بر رشد عملکرد اقتصادی کارکنان در گروه خودرو سازی سایپا تاثیر دارند.
ارزش دانش کارکنان یک شرکت یا سازمان، آموزش‌های تجاری و هر اطلاعات اختصاصی که ممکن است برای شرکت نوعی مزیت رقابتی ایجاد کند، سرمایه فکری گفته می‌شود.
سرمایه فکری به عنوان یک دارایی در نظر گرفته می‌شود و به شکل گسترده‌ای به عنوان مجموعه‌ای از منابع اطلاعاتی به حساب می‌آید که شرکت در دسترس خود دارد و می‌تواند از آن‌ها برای کنترل درآمدهای شرکت، به دست آوردن مشتری‌های جدید، ایجاد محصولات تازه یا بهبود وضعیت کسب‌وکار استفاده کند.

منبع : مقاله سرمایه فکری

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق سلامت روان

اصول سلامت روان ١-آرامش: بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.
این تغییرات در گستره هنجار جامعه قرار نمی­گیرند و به­صورت واضح غیرعادی و بیمارگونه و مداوم یا عودکننده هستند( همان­جا؛ سادوک۲، سادوک و رالز۳، ۲۰۰۹) . گرچه WHO از سال ١۹۴۶ میلادی برای سلامت تعریف سه بعدی زیستی، روانی و اجتماعی را بیان کرده است، اما در بیشتر کشورها دو بعد روانی و اجتماعی سلامت تا حد زیادی به­وسیله متولیان سامانه سلامت و حاکمان کشورها نادیده گرفته شده، که البته کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.
بر پایه اظهار نظر سازمان جهانی بهداشت( ۲۰۰١) در سال ١۹۹۰ میلادی از ده بیماری که بیشترین میزان ناتوانی را در جهان سبب شده­اند، پنج مورد آن مربوط به بیماری­های روانی است( افسردگی اساسی۴، سو­مصرف دارو و الکل۵، اختلال خلقی دو قطبی۶، اسکیزوفرنی۷ و اختلال وسواسی- اجباری۸ ). بر پایه پیش­بینی­های پژوهشگران بین­المللی بار اختلال افسردگی، حوادث و سوانح، عوارض جنگ، خشونت و صدمه به خود از سال ١۹۹۰ تا سال ۲۰۲۰ به­ترتیب از رتبه چهارم به دوم، نهم به سوم( گفتنی است کشور ما درحال حاضر از این نظر در بدترین وضعیت است )، شانزدهم به هشتم( احتمال افزایش این رتبه پس از حادثه ١١ سپتامبر ۲۰۰١ و واکنش­های پس از آن بیشتر شده است )، نوزدهم به دوازدهم و هفدهم به چهاردهم جابه­جا می­شود( کریستوفر۹، آلن١۰ و لوپز١١، ١۹۹۶ ). در جدیدترین پیش­بینی WHO بار اختلال افسردگی از سال ۲۰۰۲ به سال ۲۰۳۰ میلادی در کشورهای توسعه­یافته از رتبه چهارم به رتبه نخست و در کشورهای در حال توسعه از رتبه چهارم به رتبه دوم پس از HIV/AIDS می­رسد.

سلامت روان
شرایط اجتماعی مساعد در سطح محله نیز با کنترل اثر متغیرهای سطح اول، به‌شکل مثبت و معناداری بر سلامت روانی پاسخگویان تاثیر گذاشته است.
متغیرهای سطح فرد ۲۳/١۳ درصد و متغیرهای سطح محله ۸۹/۳۳ درصد از واریانس سلامت روانی را به‌ترتیب در سطوح اول و دوم مدل دوسطحی تبیین کرده‏اند.
یکی از شرایط لازم جهت دست یابی به سلامت روان، برخورداری از یک نظام ارزشی منسجم می‌باشد.
چاهن نیز سلامت روانی را وضعیتی از بلوغ روان شناختی تعبیر می‌کند که عبارت است از حداکثر اثربخشی و رضایت به دست آمده از تقابل فردی و اجتماعی که شامل احساسات و بازخوردهای مثبت نسبت به خود و دیگران می‌شود.

منبع : مقاله سلامت روان
موافقین ۰ مخالفین ۰

تحقیق سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

برنامه‌ریزی منابع سرمایه‌ای( به انگلیسی: Enterprise resource planning )( به اختصار ERP )، شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مختلفی است که به بهبود عملکرد یک سازمان منتهی می‌شود و تمام داده‌ها و فرایندهای یک سازمان را در یک سیستم نرم‌افزاری و در قالب یک بانک اطلاعاتی به صورت پیوسته، منظم و دقیق مدیریت می‌نماید.
این فعالیت‌ها می‌تواند بازهٔ وسیعی از مدیریت فروش، مدیریت تامین، مدیریت تولید، مدیریت کیفیت، مدیریت انبار، مدیریت لجستیک، مدیریت نگهداری و تعمیرات، مدیریت پروژه، مدیریت مالی، مدیریت قیمت تمام شده، مدیریت منابع انسانی و مدیریت مهندسی را شامل شود.
مدیریت منابع سازمانی ازجمله مفاهیمی است که در امتداد استراتژی «تمرکز در عین توزیع پذیری» با هدف شناخت،برنامه ریزی،تخصیص و ارزیابی منابع سازمانی شکل گرفت.
ERP شامل راهکارهایی از پیش طراحی شده( Best Practices) می‌باشد با انعطاف پذیری بالا و قابلیت تنظیم برای انواع منابع سازمان.
در این سیستم‏‌ها اگر یک بخش جدید به بخش‏‌‌های سازمان اضافه شود و یا نیاز به تغییراتی در سیستم فعلی وجود داشته باشد، تقریبا اعمال این تغییرات غیر ممکن بوده و سیستم جدید پاسخگوی حجم اطلاعات جدید نخواهد بود.
اغلب این سازمانها دارای فرآیندها و روشهای دستی و کاغذی می‌باشند که می‌توانند نیازمندی‏‌‌های روزمره‏ی سازمان را برطرف کنند ولی سوال بزرگ این است که آیا این شرایط برای رقابت با اقتصاد جهانی کافی می‌باشد ؟کسب و کارهای پیشرو در شرایط امروزی نیازمند تغییرات سریع، هماهنگی بیشتر، یکپارچگی بیشتر فرآیندها، انعطاف پذیری و افزایش سود بدون از دست دادن کنترل‏‌‌های داخلی خودش می‌باشد.

برنامه ریزی منابع سازمانی
این اهداف با هزینه‏‌ها و قیمت‏‌‌های بهتر، زمان‏‌‌های کمتر در تامین سفارشات و افزایش سطح رضایت مشتریان قابل دسترس می‌باشد.
بنابراین باید همزمان با رشد ابعاد فنی و تکنولوژیک در یک سازمان، سیستم‏‌‌های مدیریتی و سازمانی را نیز گسترش داده و آن را هماهنگ با سرعت رشد سایر ابعاد کسب و کار نماییم.
یکی از سیستم‌‌هایی که با رشد ابعاد کسب و کار، از اهمیت زیادی برخوردار شده، سیستم برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی یا ERP می‌باشد.
این سیستم به سازمان کمک می‌کند تا بتواند فرآیندهای خود را در طول کل سازمان مدیریت نموده و از ابزارهای نرم افزاری برای یکپارچگی اطلاعات سازمانی مانند فروش، بازاریابی، ساخت، لجستیک، حسابداری، منابع انسانی و .

منبع : مقاله سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی

موافقین ۰ مخالفین ۰

شخصیت از دیدگاه های روانشناسی

در این مقاله ابتدا اشاره‌ای به تعریف شخصیت از نگاه صاحب نظران شده است و در ادامه رویکردهای موجود در ارتباط با شخصیت، ماهیت شخصیت و مکاتب آن ارایه گردیده است.
با توجه به اهمیت سبک شناختی در نحوه‏ی نگرش و زندگی افراد و ارتباط آن با شخصیت و تجربه‏ی هیجانات، هدف از پژوهش حاضر مقایسه صفات شخصیت و پذیرش- تعهد در میان متاهلین دارای سبک شناختی جذب کننده و سبک شناختی کاوش کننده بود.
از آنجا مهم است که از طریق شناخت شخصیت و تبیین آن می‌توان به صورت علمی رفتارهای انسان را توصیف و تبیین و به آنان کمک کرد از بسیاری رفتارهای ناسازگار، کجروانه و اختلالات روانی پیشگیری و البته درمان کرد وهمچنین انسان را بیشتر شناخت و در واقع خود را بیشتر شناخت تا به فلسفه مهم شناخت خود، سپس شناخت خدا و در نهایت سعادت و آرامش روحی که هدف آرمانی بشر است برسیم، و از آنجا پیچیده است که با همه کاوشهای علمی و تجربی روان شناسان تاکنون علیرغم پیشرفت‏‌‌های فزاینده، به جمع بندی کلی و تعریف جامعی از آن نرسیده و هرکسی به تناسب دیدگاهش به ماهیت انسان، تناسب تربیت و طبیعت، جبرگرایی و اراده آزاد، تاثیر تجربیات و زندگی حال گذشته و آینده، هدف نهایی انسان تعادل یا رشد و.
اما تعریف شلدون که تعریفی کل و جامع و مانع به‏نظر می‌رسد، این است:« شخصیت سازمان پویای جنبه‏‌‌های ادراکی و انفعالی و ارادی و بدنی( شکل بدن و اعمال حیاتی بدن) فرد آدمی است » مراد از شخصیت، الگوهای معینی از رفتار و شیوه‏‌‌های تفکر است که نحوه سازگاری شخص را با محیط تعیین می‌کند شخصیت یک مفهوم انتزاعی است.

شخصیت
به عبارت دیگر افراد در خیلی از ویژگیهای شخصیتی به همدیگر شباهت دارند بنابراین شخصیت را می‌توان از این جهت که «چگونه مردم با هم متفاوت هستند ؟» و از جهت این که «در چه چیزی به همدیگر شباهت دارند ؟» مورد مطالعه قرار داد.
از طرف دیگر «شخصیت» یک موضوع پیچیده است ولی از زمانهای قدیم برای شناخت آن کوششهای فراوانی شده است که برخی از آنها «غیرعملی»، بعضی دیگر «خرافاتی» و تعداد کمی «علمی و معتبر» هستند.
این تنوع در دیدگاهها به تفاوت در«تعریف و نگرش از انسان و ماهیت او» مربوط می‌شود.
هر جامعه برای آنکه بتواند در قالب فرهنگ معینی زندگی کرده، ارتباط متقابل و موفقیت آمیزی داشته باشد، گونه‌های شخصیتی خاصی را که با فرهنگش هماهنگی داشته باشد، پرورش می‌دهد.
در حالی که برخی تجربه‌ها بین همه فرهنگها مشترک است، بعید نیست که تجربیات خاص یک فرهنگ در دسترس فرهنگ

منبع : مقاله شخصیت از دیدگاه های روانشناسی

موافقین ۰ مخالفین ۰

شرایط و درآمدی بر صلاحیت دیوان بین المللی کیفری بر جرایم مشمول صلاحیت جهانی

بدین جهت از یک طرف جوامع بشری پیوسته شاهد جنایاتی از قبیل نسل کشی, جنایت بر ضد بشریت, و جنایات جنگی بوده‏‌اند بهطوری مشاهده می‌شود از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون بیش از ۲۵۰ مخاصمات مسلحانه خونین در جهان رخ داده است که قریب ١۷۰ میلیون قربانی به خود گرفته است, ۲و از طرف دیگر دادگاههای داخلی از تواناییهای لازم برخوردار نیستند تا آن که موتکبین چنین جرایمی را به پای میز محاکمه بکشانند و عدالت کیفری را در حق آنها اجرا نمایند.
اگرچه همکاری گسترده بین المللی کشورها با یکدیگر در بخشهای حقوقی و تجاری، از طریق انعقاد معاهدات دو یا چند جانبه، قابل مقایسه با چنین همکاری در زمینههای کیفری نمی‌باشد، بهطوری که به جرات میتوان ادعا کرد که روند همکاری بینالمللی کشورها در زمینههای کیفری حداقل ۵۰ سال از زمینههای حقوقی و تجاری عقبتر است، ولی باید اذعان کرد که همیشه آرزوی همکاری و مشارکت وسیع جهانی در زمینههای کیفری مخصوصا از طریق تاسیس یک محاکمه کیفری بینالمللی اندیشه بشر را آزار میداد.
تاسیس دادگاههای ویژه نظامی بینالمللی نورنبرگ و توکیو بعد از جنگ دوم جهانی به منظور محاکمه مجرمان جنگی آلمان و ژاپن، سپس تاسیس دادگاه ویژه دیگری به نام محکمه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق جهت محاکمه مجرمان جنگی در کشتار مردم مسلمان و بیدفاع بوسنی – هرزگوین، اولین گام عمده در طرح یک محکمه بینالمللی مدرن.

صلاحیت دیوان بین المللی کیفری
جرایم بر ضد حقوق بین الملل جرایمی هستند که بوسیله اشخاص حقیقی، و نه شخصیتهای حقوقی، به وقوع میپیوندند، و تنها از طریق مجازات اشخاص حقیقی که این گونه جرایم را مرتکب شده‏‌اند میتوان مقررات حقوق بینالملل را اجرا کرد». در سالهای اخیر عزم راسخ بسیاری از کشورها و سازمانهای بینالمللی که اساسا دارای ماهیت سیاسی میباشد، براین تعلق گرفت تا یک مرکز مستقل کیفری بینالمللی در سطح جهان در مبارزه با جرایم بینالمللی شکل گیرد.
کشورهای عضو جامعه بین المللی پذیرفتهاند که برای حفظ امنیت ملی و اجرای موفق قوانین کیفری خود ضروری است از طریق همکاری و تشریک مساعی بینالمللی کشورها با همدیگر به جنگ با مجریان بینالمللی بروند.
در این مقاله کوشش شده است تا به اختصار ضمن طرح موضوع صلاحیت کیفری دادگاههای داخلی و بین المللی، دلایل مخالفین و موافقین با تاسیس دیوان کیفری بینالمللی مورد بررسی قرار گرفته، و در خاتمه ارزیابی کلی از محاسن و معایب دیوان و اساسنامه آن به همراه برخی از پیشنهاد‏‌‌های عملی ارایه گردد.

منبع : مقاله شرایط و درآمدی بر صلاحیت دیوان بین المللی کیفری بر جرایم مشمول صلاحیت جهانی

موافقین ۰ مخالفین ۰