بدین جهت از یک طرف جوامع بشری پیوسته شاهد جنایاتی از قبیل نسل کشی, جنایت بر ضد بشریت, و جنایات جنگی بوده‏‌اند بهطوری مشاهده می‌شود از زمان جنگ دوم جهانی تاکنون بیش از ۲۵۰ مخاصمات مسلحانه خونین در جهان رخ داده است که قریب ١۷۰ میلیون قربانی به خود گرفته است, ۲و از طرف دیگر دادگاههای داخلی از تواناییهای لازم برخوردار نیستند تا آن که موتکبین چنین جرایمی را به پای میز محاکمه بکشانند و عدالت کیفری را در حق آنها اجرا نمایند.
اگرچه همکاری گسترده بین المللی کشورها با یکدیگر در بخشهای حقوقی و تجاری، از طریق انعقاد معاهدات دو یا چند جانبه، قابل مقایسه با چنین همکاری در زمینههای کیفری نمی‌باشد، بهطوری که به جرات میتوان ادعا کرد که روند همکاری بینالمللی کشورها در زمینههای کیفری حداقل ۵۰ سال از زمینههای حقوقی و تجاری عقبتر است، ولی باید اذعان کرد که همیشه آرزوی همکاری و مشارکت وسیع جهانی در زمینههای کیفری مخصوصا از طریق تاسیس یک محاکمه کیفری بینالمللی اندیشه بشر را آزار میداد.
تاسیس دادگاههای ویژه نظامی بینالمللی نورنبرگ و توکیو بعد از جنگ دوم جهانی به منظور محاکمه مجرمان جنگی آلمان و ژاپن، سپس تاسیس دادگاه ویژه دیگری به نام محکمه کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق جهت محاکمه مجرمان جنگی در کشتار مردم مسلمان و بیدفاع بوسنی – هرزگوین، اولین گام عمده در طرح یک محکمه بینالمللی مدرن.

صلاحیت دیوان بین المللی کیفری
جرایم بر ضد حقوق بین الملل جرایمی هستند که بوسیله اشخاص حقیقی، و نه شخصیتهای حقوقی، به وقوع میپیوندند، و تنها از طریق مجازات اشخاص حقیقی که این گونه جرایم را مرتکب شده‏‌اند میتوان مقررات حقوق بینالملل را اجرا کرد». در سالهای اخیر عزم راسخ بسیاری از کشورها و سازمانهای بینالمللی که اساسا دارای ماهیت سیاسی میباشد، براین تعلق گرفت تا یک مرکز مستقل کیفری بینالمللی در سطح جهان در مبارزه با جرایم بینالمللی شکل گیرد.
کشورهای عضو جامعه بین المللی پذیرفتهاند که برای حفظ امنیت ملی و اجرای موفق قوانین کیفری خود ضروری است از طریق همکاری و تشریک مساعی بینالمللی کشورها با همدیگر به جنگ با مجریان بینالمللی بروند.
در این مقاله کوشش شده است تا به اختصار ضمن طرح موضوع صلاحیت کیفری دادگاههای داخلی و بین المللی، دلایل مخالفین و موافقین با تاسیس دیوان کیفری بینالمللی مورد بررسی قرار گرفته، و در خاتمه ارزیابی کلی از محاسن و معایب دیوان و اساسنامه آن به همراه برخی از پیشنهاد‏‌‌های عملی ارایه گردد.

منبع : مقاله شرایط و درآمدی بر صلاحیت دیوان بین المللی کیفری بر جرایم مشمول صلاحیت جهانی