کسب و کار الکترونیک عبارتست از کاربردی کردن کلیه سیستم‌های اطلاعاتی برای تقویت و کنترل فرایندهای کسب و کار. امروزه این فرایندها با استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر وب توسعه می‌یابند.
کسب و کار الکترونیکی در یک تعریف ساده واژه‌ای به معنی انجام کسب و کار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهای مرتبط است. تجارت الکترونیک از این دست دارای مفهومی کوچک‌تر و محدودتر نسبت به کسب و کار الکترونیکی است. در تجارت الکترونیک حتماً باید بین دو طرف پول رد و بدل شود (تا به مفهوم تجارت برسیم) ولی در کسب و کار الکترونیک لازم نیست پولی مبادله گردد. به عنوان مثال دادگاهی که در آن محاکمه از طریق فضای اینترنتی انجام می‌گردد کسب و کار الکترونیک محسوب می‌شود.

تمرکز تجارت الکترونیک روی استفاده از (ICT)برای فراهم ساختن فعالیتهای بیرونی و ارتباط های کسب و کار با افراد ، گروه ها و دیگر مشاغل است. روشهای مشاغل الکترونیکی شرکتها را قادر میسازد که سیستمهای پردازش اطلاعات داخلی و خارجی خود را مفید تر و انعطاف پذیرتر.
برای نزدیکی بیشتر کار به تامین کنندگان و شرکای تجاری و ارضای بهتر نیازها و انتظارات مشتریان لینک کنند.
در عمل ، کسب و کارالکترونیکی بزرگتر از تجارت الکترونیک است. در حالی که کسب و کار الکترونیکی به تمرکز استراتژیک بیشتر با تاکید بر عملکردی که با استفاده از قابلیتهای الکترونیک رخ میدهد اشاره دارد،تجارت الکترونیک یک زیر مجموعه کلی از استرتژی کسب و کار الکترونیکی است. تجارت الکترونیک به دنبال اضافه کردن جریان درآمد با استفاده از شبکه جهانی وب یا اینترنت برای ایجاد و افزایش روابط با مشتریان و شرکای تجاری و برای بهبود بهره وری با استفاده از استراتژی مخازن خالی است.( مخازن خالی، یک اصطلاح شغلی است که اثرات منفی چگونگی یک پایان با نتیجه بی ارزش وقتی برای خشنودی دیگران تلاش میکند، را تعریف میکند. این اصطلاح معمولاً بیشتر در روانشناسی و تحلیل رفتار استفاده میشود .بی ارزشی را نمیتوان اندازه گرفت، اما در میان توافق عام شرکت کنندگان وجود خواهد داشت که محصول نهایی حتی نزدیک به نتیجه دلخواه قبلی نمیرسد)اغلب تجارت الکترونیک مستلزم کاربرد سیستم مدیریت دانش است.کسب و کارهای الکترونیکی شامل فرآیندهای کسب و کارهای فراگیر زنجیره ارزش کل است.

 

منبع:پاورپوینت کسب و کار الکترونیکی