مقاله عدالت سازمانی

در این پژوهش ما ضمن تشریح یک به یک انواع عدالت سازمانی، تاثیر آن را بر میزان بهره وری و اثر بخشی مورد بحث قرار داده‌ایم و به این نتیجه رسیدیم که اگر سازمانها به وجود عدالت در سازمان توجه داشته باشند باعث افزایش رضایت کارکنان و بهره وری و اثر بخشی آنها خواهند شد و در نهایت باعث افزایش رضایت مشتریان و افزایش میزان سود خواهند گشت.
عدالت سازمانی را می‌توان به عنوان درک یک کارمند از انصاف تخصیص منابع در یک سازمان تعریف کرد( گرینبرگ، ۱۹۸۷ ). واژه مترادف برای "انصاف"، "عدالت" است، که به تصمیمات و اقدامات مدیریتی اشاره دارد که از نظر معنوی مطابق با استانداردهای اخلاقی، دین و یا قانون است.
عدالت در سازمانها می‌‌تواند به پاداش ‌های مالی و غیر مالی، مانند حقوق و مشوق‏‌‌های منصفانه، فرصت‏‌‌های برابر برای ارتقا همچنین رویه‏‌‌های ارزیابی عملکرد مربوط باشد.
بنابراین واژه "عدالت سازمانی" می‌‌تواند به ادراک کارمندان از حدی که تصمیمات و اقدامات مدیریتی منصفانه است اشاره داشته باشد.
این ادراک به نوبه خود می‌‌تواند نگرش کارکنان نسبت به مدیریت را تحت تاثیر قرار دهد.
عدالت سازمانی ممکن است به یک سازمان با تعدادی از طریقه ها، مانند بهبود اعتماد کارمندان و ارتقا رفتار شهروندی، تعهد شغلی و عملکرد سود برساند.
مهمتر اینکه، یک رابطه متقابل مثبت بین کارفرما و کارمندان را ترغیب می‌‌کند که محیط کار مساعدی را ایجاد می‌‌کند، بنابراین سازمان را قادر می‌‌سازد تا بهترین کارکنان را حفظ کند.
اگرچه عدالت سازمانی با توانایی مدیریت برای تخصیص منابع عادلانه به تمام افراد درگیر در سازمان مرتبط است، اما هنوز به مهارت ‌های مدیریتی روسای ادارات در اتخاذ تصمیمات عادلانه بستگی دارد.
بنابراین، یک حوزه کلیدی برای تحقیقات آینده که باید بر آن تمرکز صورت گیرد، شناسایی راه ‌های موثر برای مدیریت و از میان برداشتن بی عدالتی در محل کار است.

منبع : مقاله عدالت سازمانی