مدیریت استعداد

مدیریت استعداد به پیش‌بینی سرمایه انسانی مورد نیاز یک سازمان برای رسیدن به اهدافش و برنامه‌ریزی برای پاسخ درخور به این نیاز اشاره دارد.
محبوبیت این رشته با انتشار پژوهشی از مک‌کینزی‏‌اند کامپنی در سال ۱۹۷۷ میلادی[۱] و چاپ کتابی در سال ۲۰۰۱ یا عنوان «جنگ بر سر استعداد» افزایش یافت.
مدیریت استعداد از مهارت‌هایی‌ است که امروزه شرکت‌ها و مدیران برای استخدام نیروهایی متناسب با فرصت‌های شغلی هر سازمان، به آن نیاز دارند.
این برنامه، مدیران را قادر می‌کند با سرمایه‌ گذاری بلندمدت در زمینه‌ی پرورش استعدادهای افراد و آموزش مهارت‌های لازم به آنان، در فرایند یافتن نیروی کار متخصص سریع‌تر و موفق‌تر عمل کنند و در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنند.
علت این است که تعداد متقاضیان در مشاغل گوناگون زیاد است، اما مهارت‌های این افراد بعضا با فرصت‌های شغلی موجود در سازمان‌ها متناسب نیست.
برنامه‌ی جامع مدیریت استعداد می‌تواند به‌نفع هر دو گروه باشد: هم متقاضیان مشاغل و هم سازمان‌هایی که به‌دنبال نیروی جدید برای استخدام‌ هستند.
اگر مدیریت استعداد و مدیریت منابع انسانی را بهطور دقیق و جزیی نشناسید، احتمالا این دو را با یکدیگر اشتباه خواهید گرفت.
مدیریت استعداد با مدیریت منابع انسانی یک مفهوم واحد نیستند، اما در بخش‌های مختلف خود هم‌پوشانی‌های فراوانی دارند.
این دو به نوعی خواهرخوانده یکدیگرند و بسیار به هم شباهت دارند.
اگر فکر می‌کنید مدیریت منابع انسانی سازمان شما، نسبت به حوزه و نوع فعالیت شما، در مسیر درستی قرار ندارد یا این مدیریت نسبت به اهداف سازمان شما به شکل مناسبی پیش نمی‌رود، شما با مشکل مدیریت استعداد در سازمان مواجه هستید.
اما مدیریت استعداد چیست و به چه صورت با مدیریت منابع انسانی که می‌شناسیم ارتباط دارد؟ در ابتدا تعریفی ساده و مشخص از این مفهوم ارایه خواهی کرد تا بعد از آن بتوانیم با به کارگیری بهینه آن، سازمان خود را به روی ریل پیشرفت برگردانیم.

منبع : مقاله مدیریت استعداد