دیپلماسی عمومی

تغییرات نظام بین الملل و پررنگ شدن نقش بازیگران غیردولتی و افکار عمومی سبب شده تا اشکال جدیدی از دیپلماسی در کنار دیپلماسی سنتی مورد استفاده قرار گیرد.
اهمیت دیپلماسی عمومی به ویژه به لحاظ ارتقای وجهه یک کشور مدنظر است و در واقع ساز و کاری برای افزایش قدرت نرم به شمار می‌رود.
با این حال به‏نظر می‌رسد دیپلماسی عمومی ازجمله مفاهیمی است که در کشور به روشنی تعریف نشده و ابهامات مفهومی زیادی در ارتباط با آن وجود دارد.
این مفهوم معمولا به جای مفاهیمی همچون قدرت نرم، تبلیغات، روابط فرهنگی و جنگ نرم به کار می‌رود.
در حالی که این مفاهیم دارای معانی متفاوتی هستند که به پدیده‏‌‌های متفاوتی اشاره دارند.
١.شکل گیری قلمرو عمومی جدید جهانی باعث شده که دیپلماسی عمومی نوین به یکی از عناصر اصلی افزایش قدرت نرم و یا هوشمندانه دولت‏‌‌های مختلف جهان و توسعه نفوذ آنها در عرصه سیاست جهانی تبدیل شود.
۲.اهمیت فزاینده دیپلماسی عمومی در شکل نوین، عاملی اساسی در تحول دستگاه‏‌‌های دیپلماتیک ملی بوده و آنها را واداشته تا چارچوب‏‌‌های نظری و عملیاتی لازم را برای مدیریت کنش‌ها، گفتمان‌ها و تصاویر در عرصه سیاست جهانی تدوین کنند.
ابزار اصلی آن نیز انتشار متن، تصاویر، دادوستد فرهنگی، رسانه‌های همگانی و اینترنت است.
دیپلماسی عمومی می‌تواند از طریق کانال‌های رسمی یا خصوصی و نیز توسط موسسات یا افراد صورت بگیرد.
تاثیرگذاری و شکل‌دهی افکار عمومی به‌وسیله دولت آمریکا در کشورهای دیگر؛ تعامل گروه‌های خصوصی و منفعتی یک کشور با نظایرشان در کشورهای دیگر؛ گزارش مسایل خارجی و تاثیر آن بر سیاست خارجی، ارتباط بین فرهنگی، ازجمله ابعاد دیپلماسی عمومی است.
بر مبنای این دیدگاه در این حالت، محوریت با جریان فراملی اطلاعات و عقاید است.
دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی هر کشور به دو صورت محقق می‌شود: مدیریت سازمان‌های دیپلماتیک رسمی؛ و به صورت خودجوش و در راستای سیاست‌های کلان کشور.

منبع :  دیپلماسی عمومی