دانش جدید و میان رشتهای فلسفه رسانه(
Media Philosophy) حدود ده سال است که در کشورهایی از قبیل آلمان، و
آمریکا مورد توجه محققان علوم فلسفی، اجتماعی و ارتباطات قرار گرفته است.
اینکه
این دانش خود از میان رشته ها و علوم دیگر به طور طبیعی متولد شده و یا
به تلقیح برخی علوم با یکدیگر با انتظارات معینی به وجود آمده است، بحث
جداگانه ای لازم دارد که در هر صورت، باعث مطرح شدن مسایل جدیدی در حوزه
ارتباطات و رسانه های جدید شده است.
جایگاه فلسفه رسانه و نسبت آن با
تقسیمات اساسی فلسفه، ماهیت فلسفه رسانه و توجه به هویت و روش و مسایل این
دانش، و همچنین، خانواده فلسفه رسانه و بستگان آن دانش، و در نهایت، فلسفه
رسانه گسترش مرزهای دانش و یا ضرورتی بومی، محورهای اصلی این نوشته را
تشکیل می دهد.
در تبیین جایگاه دانش فلسفه رسانه، دو تقسیم اصلی فلسفه
به فلسفه مطلق و فلسفه مضاف، و فلسفه قاره ای و فلسفه تحلیلی عنوان خواهد
شد، و نسبت دانش فلسفه رسانه در اقسام آن بررسی و نتایج آن ارایه خواهد شد.
سپس،
در بحث ماهیت دانش فلسفه رسانه، نسبت این دانش جدید با معرفت های درجه
اول و درجه دوم و فلسفههای مضاف مورد توجه قرار خواهد گرفت و به دنبال
آن روش معتبر این علم تبیین خواهد شد.
عصر حاضر را «عصر ارتباطات»
نامیدهاند یعنی در این عصر به دلیل وجود کاربرد وسایل ارتباطجمعی که
وسعت، نفوذ و تاثیرات آنها بسیار زیاد است، ارتباطات جمعی شکل نوینی یافته
و تحولات جامعه بشری را تحتالشعاع قرار داده است.
تحلیل نظریات و
مبانی پژوهش نشان میدهد رسانههای جمعی بهمثابه بزرگراههای اطلاعاتی و
پل ارتباطی تاثیرگذار بر افکار عمومی نقش مهمی در فرایند اطلاعرسانی،
گفتمان سازی، آموزش، مشارکت اجتماعی و فرهنگسازی ورزشی در جامعه و اعتلای
ورزش کشور و توسعه و فراگیر نمودن آن بر عهده دارند.
در
هر صورت اکنون در سراسر جهان، رسانهها به خصوص تلوزیون در کانون خانواده
حضوری پر رنگ و موثر دارند، روابط اعضای خانواده تحت تاثیر آن دچار تحول
جدی شده است.
در این مقاله تلاش شده است تا ضمن واکاوی چگونگی ارتباط رسانه با خانواده
و جمعیت و پرداختن به تاثیرات مثبت و منفی رسانه جایگاه رسانه به خصوص
تلوزیون را در خانواده و همچنین نقش راهبردی آن در ایجاد جامعهای مستحکم و
استوار آشکار کنیم.
در نهایت پیشنهاد راهکارهایی برای کاستن از تاثیرات منفی و توسعهی اثرات مثبت رسانه بر خانواده و جمعیت ارایه شود
منبع : مقاله رسانه