در دهه اخیر موضوع استرس و آثار آن در سازمانها مورد توجه بسیار واقع گردیده است؛ اگرچه در علم پزشکی مسیله فشار عصبی و علل و عوارض آن مدتهاست مورد بررسی و تحقیق قرار دارد، اما باب این بحث در رفتار سازمانی به تازگی گشوده شده است.
در این مقاله، ضمنتعریف مفهوم استرس و تبیین استرس شغلی، عوامل به وجود آورنده استرس مورد مطالعه قرار گرفته و در ادامه مدلهای تیوری استرس تشریح میشود.
و درنهایت راهحلهای مقابله با استرس در محیط کاری ارایه میگردد ین پژوهش با هدف بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با سلامت روان در کارکنان بیمارستان‏‌‌های دانشگاه علوم پزشکی شهر شیراز انجام شده است.
همچنین میان کارکنان اداری و درمانی در سلامت روان تفاوت معنی دار دیده شد و کارکنان درمانی از سلامت روان کمتری برخوردار بودند.
سلامت روان در کارکنان مرد بیشتر از کارکنان زن بوده و میزان استرس شغلی در کارکنان قرار دادی بیش از سایر کارکنان که در وضعیت‏‌‌های استخدامی دیگر قرار داشتند بوداسترس شغلی یکی از عوامل مهم ایجاد عوارض جسمی و روانی و همچنین نارضایتی شغلی در کارکنان بهداشتی و درمانی و در نتیجه کاهش کیفیت خدمات ارایه شده می‌باشد.
ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه و به منظور تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از روش‏‌‌های آمار توصیفی( فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، همبستگی) و استنباطی( تحلیل واریانس، آزمون t) استفاده شده است.
طبق نتایج بدست آمده، بین استرس با رضایت از کار،رضایت از مسیول و رضایت از حقوق و مزایا ارتباط معنی دار وجود داشته است.
مخصوصا اینکه، نتیجه این مقاله شامل سه موضوع می‌باشد: استرس شغلی زیاد در دانشکده و دانشگاه، رضایت شغلی اساتید دانشگاه را کاهش می‌دهد.
استرس شغلی زیادتر در دانشکده و دانشگاه، تعهد شغلی اساتید دانشگاه را کاهش می‌دهد.
هر میزان که مقدار رضایت شغلی اساتید دانشگاهی بیشتر باشد، میزان تعهد سازمانی نیز بیشتر خواهد بود.

منبع : مقاله استرس شغلی