در این مقاله نسبت به خطاهای عمدی و غیرعمدی نظام ارزیابی عملکرد کارکنان که اخلاق را زیر سوال می‌برد شناخت حاصل می‌‌شود و هدف اصلی دستیابی به راهکارهای مناسب برای مقابله با آنها می‌باشد.
از طرفی آگاه سازی کارکنان از عملکرد خود، زمینه رشد و پیشرفت آنان را فراهم می‌کند و کارکنان در جهت بالا بردن کارایی سازمان می‌کوشند و اهداف خود را مقید به اهداف سازمان می‌کنند و همواره تلاش خواهند کرد، اما باید به این مسیله نیز توجه داشت که در سازمان‏‌ها اغلب از استعدادهای بالفعل کارکنان و رفتارهای ظاهری ارزیابی می‌شود در صورتیکه انسانها دارای استعدادهای بالقوه و رفتارهای غیر مشهود نیز می‌باشند که باید مورد توجه قرار گیرندو اگر به این امر توجه شود و ارزیابی درست و صحیح صورت گیرد سازمانها در رسیدن به اهداف خود موفق خواهند بود.
نمونه آماری با استفاده روش غیراحتمالی هدف‌مند نیز شامل ۸ تن از خبرگان در بخش ارایه الگو، ١۰ تن از فعالین حوزه ارزشیابی عملکرد اداره کل در بخش متناسب­سازی الگو با ملاحظات سازمانی و در بخش سنجش عملکرد نیز، همه کارکنان این اداره شامل ١۸۰ نفر بوده است.
نتایج بدست آمده نشان می‌دهد از نظر کارشناسان زبده ادارات دولتی شهرستان فیروزکوه، در معیار رهبری، این سازمان، ۷۲ درصد، در معیار ارزیابی عملکرد کارکنان، ۷۷ درصد، در معیار خط مشی و راهبرد ۷۸درصد، در معیار فرایندها ۴۸ درصد، در معیار شراکتها و منابع ۷۴ درصد، در معیار نتایج جامعه ۹۴ درصد، در معیار نتایج کارکنان ۷١ درصد، در معیارنتایج مشتریان ۲۷ درصد و در معیار نتایج کلیدی عملکرد ۴۵ درصد موفق بوده است.
با توجه به نتایج به دست آمده، بیشترین و کمترین میزان عملکرد( امتیاز کسب شده) توسط سازمان به ترتیب در معیارهای، نتایج جامعه ۹۴% و نتایج مشتریان ۲۷% بوده است.
١۸%= نتایج) کمتر از حوزه توانمند سازها( ۶۷.
۵% =توانمند سازها) می‌باشد در پایان پیشنهاداتی جهت بهبود ارایه شده است همچنین نتایج نشان داد بین هفت بعد مدل با سلامت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

منبع : مقاله ارزیابی عملکرد