اهمیت نام تجاری و تاثیر آن در فروش محصولات و خدمات بهطور فزاینده‌ای در حال گسترش است و آگاهی از شخصیت نام تجاری و ابعاد آن برای همه موسسات حایز اهمیت می‌باشد.
به همین دلیل در تحقیق حاضر به شناسایی ابعاد شخصیتی نام تجاری پرداخته شده و تاثیر شخصیت نام تجاری بر رضایت، ارزش ادراکی، اعتماد و وفاداری به نام تجاری مورد بررسی قرار می‌دهد.
نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار شخصیت نام تجاری بر رضایت و ارزش ادراکی و همچنین تاثیر معنی دار رضایت بر اعتماد و وفاداری، و ارزش ادراکی بر رضایت و وفاداری مشتریان است.
لذا، موسسات خدماتی باید با تمرکز بر ارتباطات و دستیابی به روابط عمومی اثربخش به ایجاد و حفظ شخصیت نام تجاری مطلوب اقدام نمایند.
چرا که ارتباطات نقش حیاتی در خلق و حفظ شخصیت نام تجاری دارد.
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر شخصیت نام تجاری شرکت ایران خودرو بر شهرت و تمایز شرکت و شخصیت خریداران می­پردازد.
این داده­ها با استفاده از پرسشنامه نظرات ۳۸۹ نفر از مشتریان شرکت در سطح شهرستان‌های تهران و سمنان جمع آوری گردید.
نتایج تحقیق حاکی از تاثیر مثبت و معنی دار شخصیت نام تجاری بر شهرت، تمایز و شخصیت خریداران و عدم تاثیر شهرت روی شخصیت خریداران می­باشد.
در انتها با توجه به نقش ارتباطات در خلق و حفظ شخصیت پیشنهاد گردیده است تا سازمان‌ها با تمرکز بر ارتباطات و دستیابی به روابط عمومی اثر بخش اقدام به ایجاد و حفظ شخصیت نام تجاری خود نمایند.
هدف پژوهش حاضر، مطالعه تجربی به ‌منظور بررسی «تاثیر عوامل موثر در نگرش به توسعه همگون برند بر نگرش به برند مادر» با استفاده از یک مدل کاملامنسجم و ساخت‌یافته مبتنی بر ادبیات نظری این حوزه است.
با استفاده از فرمول‌های مربوطه( برای جامعه نامحدود )، حجم نمونه آماری ۳۸۴ تعیین شد.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که متغیرهای اعتماد به برند، آگاهی از برند، تصویر ذهنی برند، وفاداری به برند، تناسب ادراک‌شده و رضایت از برند بر نگرش به توسعه همگون برند تاثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین نگرش به توسعه همگون برند نیز بر نگرش به «برند مادر» تاثیر مثبت و معناداری می‌گذارد.
در انتها نیز براساس نتایج به‌دست‌آمده پیشنهادهایی ارایه شده است.

منبع : مقاله نام تجاری