سقاخانه
سقاخانه در معماری سنتی ایرانی، به فضاهای کوچکی در معابر عمومی اطلاق میشد که اهالی و کسبه برای آب دادن به رهگذران تشنه درست میکردند. سقاخانه معمولاً ظروف سنگی بزرگی بودند که آب آشامیدنی در آنها ریخته میشد و پیالههایی با زنجیر به آنها بسته میشد.
سقاخانهها در ابتدا بیشتر جنبه خدماتی داشتند و بانیان آنها بیشتر به منظور ثواب بردن، اقدام به ساخت و نگهداری آنها میکردند. برخی سقاخانهها دائمی بودند و برخی دیگر در زمانهای خاص به ویژه به هنگام عزاداری محرم برپا میشدند. برای آگاهی دادن به رهگذران در شب، شمعهایی در اطراف سقاخانه تعبیه و روشن میشد که بعدها جنبهای مذهبی پیدا کرد و کسانی که نذر و نیازی داشتند هر شب جمعه، شمعهایی را در سقاخانهها روشن میکردند. در تهران، سقاخانههای بزرگتری ساخته شد و در آنها شمایل بزرگان مذهبی مانند عباس برادر حسین بن علی و علی اکبر و دیگر نذریهای مردم توسط خادمان سقاخانه نگهداری میشد.
یکی از مراسم مذهبی ویژه عاشورا و ماه محرم در شهر بروجرد و مناطق اطراف آن برپایی تکیههای عزاداری در خانههای شخصی است که به آنها سقاخانه گفته میشود . رسم است که با فرا رسیدن ماه محرم، برخی از خانوادههای بروجردی، یک یا چند اتاق از منزل خود را با استفاده از پارچههای مشکی، سیاهپوش میکنند و منبری چوبی با تعدادی چراغ کوچک در بالای اتاق قرار میدهند. دیوارهای سقاخانه با شمایل بزرگان شیعه و نیز شعرهای حماسی در مدح حسین بن علی و کشته شدگان کربلا آراسته میشود. بیشتر منازل دارای یک اتاق مشترک برای زنان و مردان هستند اما در خانههای بزرگتر یا سقاخانههای پر مخاطب، ممکن است فضای زنان از مردان جدا باشد.
مکتب سقاخانه جریانی هنری بود که در دههٔ ۱۳۴۰ شمسی با استفاده از عنصرهایی از هنر مدرن و برخی از عنصرهای تزیینی هنرهای سنتی و دینی، در ایران شکل گرفت. در جریان نوسازی ایران و درگیریهای سنتگرایان و هواخواهان مدرنیته، عدهای از هنرمندان نوآور، مکتب جدیدی را بنیان نهادند که تأثیر شگرفی بر دگرگونیهای هنر نوگرای ایران و حتی نوآوریهای عرصه خوشنویسی از خود باقی گذاشت، این مکتب یا جنبش هنری بعدها بهنام مکتب سقاخانه شهرت یافت.
نام کریم امامی به سبب طرح این مهمترین سبک هنر نوگرای ایران، ماندگار شدهاست. به احتمال زیاد، او این اصطلاح را نخستین بار در حدود سال ۱۳۴۱ به کار برد. در نوشتاری با نام «یک مکتب نو ایرانی» (ژوئن ۱۹۶۳) در روزنامه کیهان اینترنشنال امامی پس از برشمردن هنرمندان مشهور و تثبیتشده، به معرفی «چهار جوان میپردازد که بر تارک آخرین و قدرتمندترین جریان نقاشی ایران میدرخشند». او در معرفی این مکتب چندان روشن سخن نمیگوید بهجز اینکه بهطور مشخص از این گروه چهار نفره نام میبرد که همه همچون خود امامی، دانشجو یا آموزگار مدرسه تازه بازشدهٔ هنرکده هنرهای تزیینی (۱۹۶۱) بودهاند.
یکی از حوزههای جالبتوجه کاربرد دانش باستانشناسی در بازسازی فرهنگهای بشری، پرداختن به چگونگی اندیشهها، سنن و اعتقادات جوامع گوناگون است که در این بین بناهای مذهبی از مهمترین منابع اطلاعاتی محسوب میشوند. در این تحقیق با بیان ویژگیهای ظاهری سقاخانه، به پیشینهی سنتهای شکلگرفتهی پیرامون این نوع بنا و سابقهی تقدس عنصری چون آب در ایران اشاره و بر این اساس به نمونهای از تداوم سنتها و ارزشهای کهن در قالب جدید اسلامی در بین ایرانیان پرداخته شده است. در بخش اول در مورد ویژگیهای سقاخانهها و ارتباط این متغیرها با تداوم حیات ارزشهای اجتماعی خاص در بستر فرهنگ ایرانی پرداخته شده است. در بخش دوم نیز سقاخانهی اربابمیرزای ابوالفضل شهرکرد، نمونهای قابل اعتنا از سقاخانهها، معرفی شده و با مطالعهی آن به بررسی نکات اشاره شده در بخش اول پرداخته گردیده است. در نهایت بر این اساس ملاحظه شده که این نکات در شکل، تزیینات و کاربرد این نمونه قابل پیگیری هستند. روش پژوهش این نوشتار توصیفی، تاریخی-تحلیلی است که بر مبنای مطالعات کتابخانهای و بررسیهای میدانی انجام گرفتهاست. در نتیجه مشاهده شد که با مطالعهی چگونگی سیر اندیشهی پسزمینهی سقاخانهها و ریشهیابی هنجار و ارزشهای پیش از اسلامی به چرایی پیدایش این نوع بنا، بهعنوان شاخصهای مهم در جغرافیای فرهنگی ایران پرداخته و نمونهای از پایایی این باورها در بین ایرانیان مسلمان معرفی گردید. همچنین از این رهگذر با پرداختن به نمادشناسی و معماری بنای سقاخانه، شناختی مستند از تداوم اندیشهای قومی در کالبدی تازه برای پژوهشگران حاصل شده است. به استناد شواهد ارائهشده مبنیبر برجای ماندن جنبهی مقدس بنای سقاخانه در جامعهی امروزین با اندک تفاوت کارکردی و متروک نشدن آنها و همینطور تغذیهی هنر معاصر از اجزاء نمادین آن، مشخص میشود که الزام و هیمنهی اجتماعی ارزشهای کهنِ پشتیبان شکلگیری این نماد عینی، همچنان پایدار و الهامبخش است و هم از این نگاه است که سقاخانه را گنجینهای گرانسنگ از اجزاء کهن و از دل تاریخ درخواهیم یافت که ویژگیهای آن حکایت از تداوم باورهای مردمان یک جامعه در فراسوی اعصار دارد.
منبع:تحقیق سقاخانه