مهریههای غیرعقلایی
تعیین مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی
به دلیل فقدان قدرت بر تسلیم آن از نظر فقهی و حقوقی باطل انگاشته میشود و
از عوامل تداوم زندگی شویی به شمار نمیآید بلکه آثار نامطلوبی را درپی
خواهد داشت.
به همین جهت با توجه به جایگاه مهریه به عنوان یک سنت کهن
در سیرهی قولی و عملی ایمه وتفاوت نگرش مردم درزمان حال به تبیین و
روشنگری اقسام مهریه، صحت و بطلان آن، ماهیت فقهی و حقوقی آن، تفاوت مهریههای غیرمتعارف و غیرعقلایی و احکام مربوط به هر یک، علل افزایش میزان مهریه و… پرداخته شده است.
در
مقابل مرحوم سید مرتضی با استناد به روایتی، سقف مهریه را مهرالسنه
میداند و معتقد است که در صورت تعیین مهر زاید بر این میزان، خودبهخود
به مهرالسنه بر میگردد.
قرآن این عطیه و پیشکش را لازم میداند، قرآن
رموز فطرت را با کمال دقت رعایت کرده است و برای اینکه هر یک از زن و مرد
نقش مخصوص که در طبیعت از لحاظ علایق دوستانه به عهده آنها گذاشته شده،
فراموش نکند لزوم مهریه را تاکید کرده است.
جامعه اگر بخواهد پیوندهای
زناشویی استحکام پیدا کند، چارهای ندارد از اینکه همان راهی برود که قرآن
رفته است، یعنی قوانین فطرت را رعایت کند و از آن جمله نقش خاص هر یک از زن
و مرد را در مساله عشق در نظر بگیرد.
قانون مهر هماهنگی با طبیعت است
از این رو که نشانه و زمینه آن است که عشق از ناحیه مرد آغاز شدده و زن
پاسخگوی عشق اوست و مرد به احترام او هدیهای نثار او میکند.
قرآن در باب مهر، رسوم و قوانین جاهلیت را علیرغم میل مردان آن روز عوض کرد.
آنچه
خود قرآن در باب مهر گفت رسم معمول جاهلیت نبود که بگوییم قرآن اهمیتی به
بود و نبود مهر نمیدهد، قرآن میتوانست مهریه را به کلی منسوخ کند و مردان
را از این نظر راحت کند، ولی این کار را نکرد.
از آنجا که مهریه هدیه
است و هدیه نیز باید قابل پرداخت باشد آیا چشم یا قلب و جوارح انسان قابل
پرداخت است؟ مگر مهریه عندالمطالبه نیست، چگونه میتوان اعضای بدن شخصی را
مطالبه کرد ؟! این فکر که مهریه را باید در هنگام دعوا و جدا شدن گرفت فکری
واهی و اشتباه است.
شرعی و منطقی آن این است که داماد قبل از بردن عروس
به خانه خود این هدیه را پرداخت کند و حتی المقدور تا زمان استطاعت مالی
اش، نه هنگام جدایی که اسلحه و قدرتی برای زن شود.
منبع : مهریههای غیرعقلایی