فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت الکترونیکی، اینترنت، استراتژی، تکنولوژی اطلاعات.
به تعریف نقشها و کارکردهایشان بپردازد که برای نیل به این هدف دولت الکترونیک شکل گرفته است.
در
صورتی که بتوان چالشها و موانع توسعه دولت الکترونیک را شناسایی و
راهکارهای مناسب برای رفع آنها را اتخاذ کرد، پیاده سازی دولت الکترونیک
مزایای متعددی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.
یکی از مهمترین این چالش ها، پذیرش و به کارگیری خدمات دولت الکترونیک ازسوی شهروندان است.
دغدغه اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در ایران است.
این عوامل در قالب سه دسته متغیرهای فردی، سازمانی و اجتماعی طبقه بندی شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.
پس
از بررسی مبانی نظری پژوهش، عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک شناسایی
شده و پس از تنظیم پرسشنامه بر این اساس، در مرحله اول با استفاده از نظرات
خبرگان فناوری اطلاعات به بررسی مولفهها و شاخصهای مطرح پرداخته شده
است.
مولفهها و شاخصهای تایید شده در مرحله اول، در قالب پرسشنامه
دوم در سطح شهروندان تهرانی توزیع شده و آزمون مدل با استفاده از نرم افزار
لیزرل انجام شده است.
نتایج نشان دادهاند که فراهم بودن زیر ساختها
و در دسترس بودن خدمات، مهمترین عوامل موثر بر پذیرش دولت الکترونیک در
ایران هستندهدف از استقرار دولت الکترونیک ارایه آسان و سریع خدمات دولتی
به شهروندان و کسب و کارها میباشد.
لذا مقتضی است دولتها به مثابه
نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستمهای اینترنتی و گروه
افزارها و سیستمهای جمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد
ارتباط آسانتر و سریعتر مشتریان و کسب و کارها به خدمات الکترونیکی و
پرداخت هزینههای دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعه
بانکداری الکترونیک به مثابه یکی از مهمترین زیرساختهای دولت الکترونیک
است.
منبع : مقاله دولت الکترونیک