بازاریابی رابطه مند
تیوری بازار یابی بدوی یا کلاسیک، عمدتا به انجام معامله توجه داشت وبه حفظ مشتریان اهمیتی نمیداد.
با
توجه به اهمیت این رویکرد برای سازمانهای امروزی، این مقاله ارتباط
بنیانهای بازاریابی رابطه مند ازجمله اعتماد، تعهد، ارتباطات، مدیریت
تعارض و شایستگی را با رضایت مشتری از خدمات بانکی مورد بررسی قرار داده
است.
امروزه موسسات و شرکتهایی موفقتر هستند که رضایت مشتریان خود را
بیشترتامین کنند، چرا که سازمانها به مشتریان خود وابستهاند به همین
دلیل باید نیازهای آنان را درک کنند و خواستههای آنا را برآورده سازند و
سعی کنند از انتظارات آنان پیشی بگیرند.
این عمل سبب میشود که حداکثر رضایتمندی در مشتری به وجود آید.
امروزه بازاریابی به عنوان کلیدیترین واحد در هر تجارت به شمار میرود.
بر هیچ کس پوشیده نیست که مشتری از مهمترین داراییهای یک سازمان تجاری قلمداد می شود.
افزایش
رقابت، پویایی و پیچیده شدن محیط، پررنگ شدن بخش خصوصی، رشد انتظارات
مشتریان و ظهور نوآوریهای جدید در صنعت خدمات کشور، تحولات بسیاری در نگرش
سازمانها نسبت به مقوله مشتری، ایجاد نموده و آنان را به اهمیت مشتری و
منافعی که میتواند برای آنان به دنبال داشته باشد، واقف نموده است.
موضوع
حفظ و تقویت وفاداری مشتریان و عوامل موثر بر آن برای شرکتهایی که دغدغه
حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند، به عنوان یک چالش
استراتژیک مطرح بوده و هزینههای بسیاری را برای درک و شناخت این مهم و
دستیابی به راهکارهای کاربردی برای تقویت آن صرف میکنند.
در این تحقیق سعی شده است که« تاثیر بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان» در شرکت بیمه ملت مورد بررسی قرار گیرد.
بدین جهت، مدل توسعه یافته بازاریابی رابطهمند ارایه شده توسط شاموت در سال ۲۰۰۷، انتخاب شده است.
دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و از طریق روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شدهاند.
نتایج
بررسیها رابطه معناداری بین متغیرهای مورد بررسی نشان داد، چنان که سه
عامل منافع مالی، عوامل اجتماعی و پیوندهای ساختاری با تاثیرگذاری بر کیفیت
ارتباط و احساسات و به همین صورت عامل احساسات با تاثیرگذاری بر کیفیت
ارتباط میتوانند منجر به وفاداری مشتری شوند.
در نهایت، فرضیه اصلی
تحقیق تحت عنوان« بین بازاریابی رابطهمند و وفاداری مشتریان، رابطه
معناداری وجود دارد» نیز مورد تایید واقع میگردد .
منبع : مقاله بازاریابی رابطه مند