آموزش الکترونیکی
در خلال دو دهه اخیر، پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش الکترونیکی را ایجاد کرده است. این تحول، جنبههای مختلف آموزش در سراسر جهان را با فرصتها و چالشهای جدید مواجه نموده است. از آنجا که رسالت اصلی دانشگاه، ارائه آموزش مطلوب به فراگیران است و از طرف دیگر شیوههای آموزش الکترونیکی قصد ایجاد تغییر و تحول در نحوه ارائه آموزش را دارند، بررسی ابعاد مختلف این تغییر و تحول، با توجه به گستردگی این ابعاد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
استفادهی موثر از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و کار
در محیطهای آموزش الکترونیکی مستلزم آن است که فراگیران نقشهای
جدیدی را در فرایند یادگیری بپذیرند.
ازجمله اینکه فراگیران باید
جستوجوگران اطلاعات باشند و بتوانند درخصوص ارزش اطلاعات وسیعی که
در شبکهی جهانی اینترنت برای استفادهی آنان موجود است به داوری و
ارزشیابی بپردازند.
بنابراین آموزش الکترونیکی مستلزم داشتن
برنامهها، سیاستها، استراتژیها، اهداف، روشها و کلا الگوهای جدید در
شرایط کنونی جهانیشدن استدر خلال دو دهه اخیر، پیشرفت تکنولوژی ارتباطات و
توسعه شبکه جهانی اینترنت، یک روش آموزش مبتنی بر تکنولوژی یعنی آموزش
الکترونیکی را ایجاد کرده است.
این تحول، جنبههای مختلف آموزش در سراسر جهان را با فرصتها و چالشهای جدید مواجه نموده است.
از
آنجا که رسالت اصلی دانشگاه، ارایه آموزش مطلوب به فراگیران است و از طرف
دیگر شیوههای آموزش الکترونیکی قصد ایجاد تغییر و تحول در نحوه ارایه
آموزش را دارند، بررسی ابعاد مختلف این تغییر و تحول، با توجه به گستردگی
این ابعاد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
بهنظر میرسد استفاده از
این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از آرمانهایی که به عنوان ملاکهای
کیفیت آموزش از آن نام برده میشود، ازجمله: فراگیرمحوری، یادگیری
مادامالعمر، یادگیری فعال، تعامل در یادگیری و چند رسانهای بودن، کمک
کند.
هرچند برخی از موسسات آموزشی، در سالهای اخیر، نسبت به ارایه کامل
دورههای آموزشی به صورت الکترونیک اقدام نمودهاند، اما هنوز شواهد زیادی
در مورد نتایج ارزشیابی این برنامهها منتشر نشده است.
ورود تکنولوژی به عرصه اطلاعات و پدید آمدن فناوری اطلاعات( Information Technology) تمام ابعاد زندگی بشری را متحول کرد.
و
روند انجام امور کلی با گذشتههای نه چندان دور از نظر کیفی وکمی
تغییرکرده که در نتیجه این تغیر وتحولات، دانشگاهها ومراکز آموزشی با پدیده
جدیدی به عنوان تکنولوژی آموزشی( فناوری آموزشی) رو به رو شدهاند که این
پدیده آموزش را از حالت سنتی خارج ساخته و جریان خاصی به آن بخشیده است.
و
با پیدایش کامپیوتر وبه دنبال آن شبکههای کامپیوتری و وب جهانی در
دهههای آخر قرن بیستم نوع دیگری از آموزش و مکانهای آموزشی را فرا روی
دانشجویان وفراگیران قرار داده است .
منبع : مقاله آموزش الکترونیکی