پاورپوینت ایل بختیاری

سرزمین کنونی بختیاری هزاران سال است که سکونت‌گاه گروه‌های «مختلف» انسانی می‌باشد.
افزون بر این امکانات، در بلندی‌های زاگرس و دامنه‌های آن، محیط مناسبی برای رویش نباتات علوفه‌ای و گونه‌های مختلف حیوانات فراهم کرده بود.
مردم بختیاری یا لرهای بختیاری یا عشایر ایل بختیاری از مردمان ایرانی‌تبار به‌شمار می‌آیند، که در جنوب غربی ایران در استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان زندگی می‌کنند.
این تقسیمات که نمودار سازمانی ایل بختیاری خوانده می‌شود، به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد و بر مبنای نظام خاص طبقاتی و مالیاتی طوایف بختیاری سازمان یافته است.
معین‌الدین‌ نطنزی‌ در ۸۱۶ق‌/۱۴۱۳م‌ از ظهور طوایف‌ بختیاری‌ چون‌ آسترکی‌، کوتوند، راکی‌، جانکی‌ و زلکی‌ در زمان‌ هزارسف‌( د ۵۴۸ق‌/۱۱۵۳م‌) سخن‌ می‌گوید.
بدلیسی‌ و اسکندربیک‌ هر دو در سده ۱۱ق‌/۱۷م‌ از لرهای‌ بختیاری‌ سخن‌ گفته‌اند.
ایل بختیاری به ۲ شاخه هفت لنگ و چهار لنگ تقسیم شده است این تقسیم ناشی از مالیات‏‌‌های زمان خود بوده است( حدود ١۰۰۰ سال پیش) ١١ برادر و پسر عمو بودند که بر سر زمین‏‌‌های اجدادی به جنگ و ستیز پرداختند که در نهایت ۴ لنگ‏‌ها توانستند زمین‏‌‌های بیشتری را تصاحب کنند که خود باعث میشد مالیات افزور تری بپردازند و هفت لنگ‏‌ها کمتر.
در روزگار کنونی یکجانشینی میان مردمان زمین مرسوم و معمول است و دیگر کمتر شاهد زندگی عشایری و در حرکت هستیم.
اما در هرحال این نوع زندگی هنوز در نقاطی از جهان رواج دارد و اتفاقا در نوع خود یک مشخصه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برای آن سرزمین محسوب می‌شود.
در ایران نیز زندگی کوچ‌نشینی هنوز پابرجا است و دو ایل بزرگ بختیاری و قشقایی معروف‌ترین آن‌ها هستند.
ما در این یادداشت قصد داریم ایل بختیاری را به شما معرفی کنیم.

منبع : پاورپوینت ایل بختیاری