استفاده‌ی‌ موثر از فناوری‌‌های اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش‌ و کار در محیط‌های آموزش الکترونیکی مستلزم‌ آن‌ است‌ که‌ فراگیران‌ نقش‌های‌ جدیدی ‌را در فرایند یادگیری‌ بپذیرند.
این پژوهش، با توجه به اهمیت موضوع، در صدد بررسی وضعیت آموزش‌های الکترونیکی در کشور است.
جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل کلیه‌ی متخصصان و خبرگان حوزه‌ی آموزش و پرورش و آموزش عالی‌اند که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد ۲۶۷ نفر از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه‌ی مورد تحقیق انتخاب شدند.
برای جمع‌آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی( پرسشنامه‌ی ۴۰ گویه‌ای) استفاده شده است.
نتایج تحقیق نشان می‌دهد وضعیت مولفه‌ی قابلیت استفاده شدن و تعامل و مولفه‌ی انگیزش از مولفه‌های اصلی آموزش الکترونیکی در سطح مطلوبی قرار دارد.
از آنجا که رسالت اصلی دانشگاه، ارایه آموزش مطلوب به فراگیران است و از طرف دیگر شیوه‌های آموزش الکترونیکی قصد ایجاد تغییر و تحول در نحوه ارایه آموزش را دارند، بررسی ابعاد مختلف این تغییر و تحول، با توجه به گستردگی این ابعاد از اهمیت به سزایی برخوردار است.
اینترنت به دلیل کاهش هزینه، زمان و مکان و سرعت بخشی به کارها و .
.. در تمام زمینه‏‌‌های آموزشی، تجارت و سایر امور ارتباطاتی جایگاه ویژه‌ای دارد.
این روند رو به رشدی که سبب تغییرات زیادی در زندگی شده است جامعه جهانی را نیز به سمت آموزش از راه دور، سوق می‌دهد و این امر را ضروری ساخته است.
همچنین با توجه به استقبال، روز به روز وسایل کمک آموزشی پیشرفته تری برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره مندی از یادگیری به صورت مجازی ارایه می‌گردد.

منبع : مقاله  آموزش الکترونیکی