سلامت سازمانی

عاملی که در بهبود عملکرد شغلی می­تواند موثر باشد وجود یک سازمان سالم با زیر مجموعه توانمند است.
این مقاله، مبتنی بر کاری پژوهشی، با هدف بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با تبیین نقش میانجی توانمندسازیانجام شده که به بررسی ادبیات نظری و آزمون فرضیه­های تحقیق پرداخته است.
در قالب یک پیمایش، برای انتخاب نمونه از جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دستگاه­های اجرایی شهرستان سیرجان، تعداد ۲۷۴ نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقه­ای تصادفی انتخاب شدند.
روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
همچنین بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی و بین سلامت سازمانی و توانمندسازی کارکنان و بین توانمندسازی کارکنان و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنی­داری وجود دارد.
در عصر حاضر نیروی انسانی مسیولیت‌پذیر یکی از منابع کمیاب و در عین حال چالش­برانگیز برای بسیاری از سازمان‌ها و مدیران شرکت­ها محسوب می‌شود.
سلامت سازمانی متغیری است که نقش عمده‌ای در اثربخشی در داخل و خارج از هر سیستم دارد.
در این مقاله تلاش می‌شود تا ابتدا مفهوم سلامت سازمانی و سپس نشانه‏‌‌های سلامت یا بیماری سازمان، سازمان سالم و ویژگیهای آن، عناصر و ابعاد سلامت سازمانی، مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم، سالم ساختن سازمان، اصول سازمانهای سالم، اقداماتی در جهت سلامت سازمانی، منا بع سلامت سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد برای داشتن جامعه‌ای سالم باید سازمان‏‌‌های سالم ایجاد کنیم و برای اینکه سلامت سازمانی در یک سازمان ایجاد شود باید جو موجود در آن سازمان شناخته شود.
یکی از چارچوب‏‌‌های نظری سودمند در این مورد سلامت سازمانی است.
از آنجایی که سازمان‏‌ها به عنوان موجود زنده که دارای هویتی مستقل از اعضا خود هستند تصور می‌شوند به گونه‌ای که با این هویت جدید می‌توانند، رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهند این شخصیت و هویت می‌تواند دارای بیماری و یا سلامت باشد بنابراین در متون نظری مسایل سازمان و مدیریت با بحث جدیدی روبرو می‌شویم و آن سلامت سازمانی است.
جهت تحلیل این موضوع به تبیین و توضیح مفاهیم، ابعاد و اصول مورد استفاده از دیدگاه صاحبنظران مختلف می‌پردازیم.

منبع : مقاله سلامت سازمانی