بازاریابی رابطه مند، فرایند مستمر جهت شناسایی و ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان است که در آن منافع دو جانبه مورد توجه قرار دارد و این منافع در طول دوره عمر مشتری با او تقسیم می‌شود.
یکی از ابزارهای ایجاد روابط بلند با مشتری استفاده از بازاریابی رابطه مند می­ باشد، ولی در حال حاضر با توجه به رقابت شدید بین سازمان­های تجاری، تنها استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند کافی به‏نظر نمی­رسد.
در این تحقیق تاثیر عناصر بازاریابی رابطه مند را با تلفیق دو نوع بازاریابی یعنی بازاریابی حسی و بازاریابی حمایتی بر وفاداری مشتریان مورد بررسی قرار داده­ایم.
سازمان‏‌ها با درکی که از اهمیت رضایت مشتری کسب کرده اند، به تدریج در حال فاصله گیری از بازاریابی سنتی و گرایش به سمت بازاریابی رابطه مند می‌باشند.
مقاله حاضر یک مطالعه توصیفی است که به روش همبستگی از نوع رگرسیون چند متغیره انجام شده است و جامعه آماری آن ١۶۰ نفر از مشتریان بانک سامان در شهرستان اصفهان می‌باشد.
نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که به ترتیب الویت، شایستگی( ۲۵۳/۰ )، ارتباطات( ۲۰۴/۰ )، اعتماد( ١۳۶/۰) و مدیریت تعارض( ۰۹۵/۰) بر رضایت مشتری از خدمات بانک سامان رابطه داشته، اما تعهد رابطه معناداری با رضایت آن‏‌ها نداشته است.
امروزه موسسات و شرکت‌‌هایی موفق‌تر هستند که رضایت مشتریان خود را بیشترتامین کنند، چرا که سازمان‏‌ها به مشتریان خود وابسته‏‌اند به همین دلیل باید نیازهای آنان را درک کنند و خواسته‏‌‌های آنا را برآورده سازند و سعی کنند از انتظارات آنان پیشی بگیرند.
با افول بازاریابی معامله‌ای و ظهور بازاریابی رابطه مند، شرکت‏‌ها برآنند تا با بهره گیری از استراتژی‏‌‌های بازاریابی رابطه مند، روابط مستحکمی با مشتریان ارزنده و خوش آتیه خود ایجاد کنند و از این طریق مزیت ناملموس و پایداری کسب نمایند.
در این مقاله بعد از مقدمه، شکل گیری بازاریابی رابطه مند و سپس تعاریف و مفاهیم استراتژیکی و تاکتیکی آن و دلایل رشد آن و اجزا و عوامل آن و استراتژی‏‌ها و عوامل موثر در موفقیت استراتژی‏‌ها و سطوح بازاریابی رابطه مند و همچنین مزایای بازاریابیرابطه مند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع : مقاله بازاریابی رابطه مند