طی چهارصد سال گذشته، غرب بین دنیای بیرونی و دنیای درونی تفاوت قایل شده است و فعالیت‏‌‌های دنیوی را از اموری مثل مذهب، معنویت و عرفان به کلی جدا کرده است( Neal &Biberman, ۲۰۰۳, p.۳۶۳ ). این جدایی از یک سو سبب خرافات زدایی و نفی کلیسا بر انسان غربی، تحت تسلط در آوردن طبیعت و پیشرفت علوم و فن آوری‏‌‌های مختلف، افزایش فوق العاده رفاه زندگی، ظهور دموکراسی و حاکمیت‏‌‌های قانون و غیره شده است به بیان ساده‌تر سبب حاکمیت پارادایم عقلایی و مدرنتیه در اکثر نقاط جهان شده است.
به همین دلیل است که آن‏‌ها برای پر کردن خلا معنوی خود گرایش زیادی به سمت معنویت، مذهب وآیین‏‌‌های معنوی، بویژه آیین‌های شرق آسیا نشان می‌دهند( شایگان،١۳۸١، ۳١) .معنویت در سازمان نیرویی است که اگر به درستی هدایت و اداره شود توانایی لازم برای نیل به عمیق‌ترین تشریک مساعی سازمانی و مدیریتی دارد.
افزایش خلاقیت،رضایت،عملکرد تیم و تعهد سازمانی،در سازمان‌‌هایی که تلاش می‌کنند بالندگی معنوی اعضای خود را ارتقا بخشند به گونه ایی چشم گیر افزایش می‌یابد.
در مقاله حاضر،مفهوم معنویت و فضیلت در سازمان مورد بررسی قرار گرفته است و عواملتاثیر گذار بر معنویت در سازمان توصیف شده و نتایج و پیامدهای آن برای سازمان و مدیریت تبیین شده است و در نهایت عوامل تاثیر گذار و نیز راهکارهایی برای ارتقا معنویت در سازمانها پیشنهاد شده است.
برای جمع‏آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد معنویت در محیط کار میلیمن و همکاران( ۲۰۰۳ )، سایش اجتماعی دافی و همکاران( ۲۰۰۲) و پرسشنامه جو اخلاقی سازمان ویکتور و کولن( ١۹۹۳) استفاده شد.
تجزیه‏ و تحلیل اطلاعات جمع‏آوری‏شده با استفاده از نرم‏افزارهای SPSS۲١ وAmos۲١ انجام شد.
فرضیه‌های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری بررسی شد.
نتایج نشان‌دهنده تاثیر معکوس معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر( ۴۵/۰- )، تاثیر مستقیم معنویت در محیط ‏کار بر جو اخلاقی‏ سازمانی با ضریب مسیر( ۷۸/۰) و تاثیر معکوس جو اخلاقی‏ سازمانی بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر( ۳۵/۰-) بود.
همچنین نتایج پژوهش نشان داد جو اخلاقی سازمان در تاثیر معنویت در محیط کار بر سایش اجتماعی با ضریب مسیر( ۲۷/۰-) نقش میانجی را ایفا می‏کند.

منبع : مقاله معنویت و سازمان